Suomalainen asiakasviestintä ei puhuttele

Asiakkaiden mielestä suomalaiset yritykset eivät ota viesteissään huomioon vastaanottajan tarpeita. Siksi viestit eivät puhuttele ja ne luokitellaan turhan usein mainosspämmiksi.  Suomalaiset markkinoijat näkevät asiakasviestintänsä tilan hyvin samankaltaisesti kuin kuluttaja-asiakkaat: myynnin tarpeet ohjaavat vuorovaikutusta enemmän kuin asiakkaiden tarpeet.

Mitä vahvempi ja intohimoisempi suhde asiakkaalla on yritykseen tai brändiin, sitä enemmän hän odottaa myös asiakasviestinnältä. Kontaktoinnin tiheys ylittää monen sietokyvyn, mutta se korreloi sisällön kanssa. Paremmin tarpeita ja tilanteista vastaavaa sisältöä otettaisiin useammin vastaan.

Suomalainen kuluttaja ei helposti suosittele, sen sijaan huonoon kohteluun reagoidaan herkästi kertomalla kavereille ja äänestämällä lompakolla. Muun muuassa nämä tiedot selviävät markkinointitoimisto SEKin ja asiakkuusmarkkinointiyhteisö ASML:n ja pilvisovellustoimittaja Oraclen Evidensillä teettämästä Asiakasviestintä 2016 -tutkimuksesta. 

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalainen-ei-suosittele/sH2knM3B?ref=twitter:5647

http://www.marmai.fi/uutiset/suomalaiset-mittaavat-vaarin-6551175