Gasumille todistusaineistoa ja ymmärrystä

Gasum tarjoaa 100 % uusiutuvasta ja kotimaisesta raaka-aineesta tuotettua biokaasua mm. autojen polttoaineeksi ja valmistavan teollisuuden käyttöön. Miten kasvattaa biokaasua polttoaineena käyttävien autojen määrää? Mitkä kuluttajasegmentit ovat potentiaalisimpia, kenelle markkinointi kannattaa kohdistaa? Mikä motivoi, mikä estää? Entä miten vakuuttaa teollisuuden päättäjät valitsemaan biokaasu energiamuodoksi?

Evidens tarttui haasteeseen ja toteutti ratkaisun, joka tarttui sekä b2b- että kuluttajapuolen tarpeisiin. Tuloksena oli segmentointi, jossa suomalaisista autoilijoista tunnistettiin neljä erilaista asenneryhmää. Kunkin segmentin taustamotiivit avattiin ja pystyttiin tunnistamaan minkälaiset biokaasuviestit heitä puhuttelevat: esim. yhdessä segmentissä vahvin motivaattori biokaasun käytölle on ympäristöystävällisyys kun se toisessa on vain ja ainoastaan hinta. Tutkimuksen avulla saatiin myös  selkeä kuva siitä, mistä biokaasuun liittyvistä faktoista eri ryhmillä on vähän tietoa tai vääriä uskomuksia  ja mihin segmenttiin kannattaa ensimmäisenä panostaa.

Kumppanineuvotteluihin Evidens kiteytti todistusaineistoa suomalaisten kuluttajien asenteista. Kattavalla aineistolla todistettiin muun muassa että 1,5 miljoonan suomalaisen ostopäätökseen vaikuttaa myös tuotteen ympäristöystävällinen ja kotimainen energiamuoto – jos tieto on saatavissa. Suomalaisiin vetoaa biokaasun päästöttömyys ja sen pohjautuminen täysin kierrätystalouteen. Kiinnostusta lisää myös se, että biokaasun tuotanto tuo investointeja ja työpaikkoja Suomeen.

Jani Arala, Gasumin Business Development Manager: ”Evidensin tiimi oli innolla mukana heti alusta alkaen. He tarttuivat hienosti haasteeseen ja tuottivat meille todistusaineistoa, jota pääsimme heti hyödyntämään kumppanineuvotteluissa.”

Olga Väisänen, Director, Communications, Marketing and Corporate Responsibility: “Evidensin pitämät presentaatiot hoidettiin ammattitaidolla. Myös yhteenvedot olivat hyvät. Hyödynnämme tuloksia markkinointiviestinnän toimenpiteiden suunnittelussa ja kohdentamisessa.”

gasum_nettiin_kuva